• Home

Ik ga afbouwen: Voor mij is 't mooi geweest...ik ben nu tachtig... 

Met veel plezier denk ik terug aan mijn "kaasspecialisten-leven" U vindt in deze site veel specifieke informatie. Elke dag nog begroeten we oud-klanten in de stad (Tilburg)

Het zou geweldig zijn, wanneer ik mijn ervaringen met U zou kunnen delen!

Meer dan vijfendertig jaar schreef ik regelmatig mijn "kaasblog" Jarenlang had ik een wekelijkse kolumn in de Tilburgse Koerier. Soms waren het concrete- en actuele ervaringen, vaak ook interessante herinneringen aan "vijftig-jaar-in-KAAS" 

Ik ben op zoek naar een kaasspecialist, detaillist of groothandel/importeur die mijn site-aanpak verder zou kunnen uitbouwen, daar plezier aan beleven en daaruit profijt trekt

Natuurlijk maken we de site dan compleet ondermeer met de "Top-honderd" van  boerenkaasmakers en met honderd  gespecialiseerde kaas-verkoopadressen. 

Een eigen geintegreerde "Facebook-achtige"-module met veel interactie is practisch gereed om op te brengen. Vanzelfsprekend help ik met de opzet en overzetting, de  nieuwtjes uit de branche enz.

Interesse?  Meer weten? bel mij

Fons van den Hout. Stadhuisplein 318, 5038TH Tilburg

Mobile 06 2826 4292

Mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. 

 

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Pintrest: Pintrest

https://www.facebook.com/fons.vandenhout

Tartiflette

on Wednesday, 05 April 2017. Posted in Kaasblog

Hoe lekker en anders kan kaas zijn!

Tartiflette

Tartiflette..'n smaakvolle verrassing. Natuurlijk met heerlijke Reblochon de Savoie Schil en was de aardappelen en snijd deze in schijjfjes. Snijd de ui in stukjes en bak ze ev aan met wat boter. Voeg als de ui begint te verkleuren de blokjes spek toe. Dit alles samen bakken tot alles mooi van kleur is. Leg in een ovenschaal een laag aardappelen, een laag spek en ui, enz. Meng de room door de wijn en schenk deze erover heen. Snijd de kaas...Reblochon of als alternatief twee dikke plakken zacht-belegen boerenkaas,overlangs doormidden, zodat u 2 mooie dikke plakken krijgt en leg deze met de snijkant naar beneden op de aardappelen. Plaats de ovenschaal in het midden van de oven en bak het gerecht ca. 20 minuten. De laatste 5 minuten de grill er even bij aanzetten, voor een mooi korstje. Smakelijk.

Cum Laude 2017

on Monday, 03 April 2017. Posted in Kaasblog

De trots van de Nederlandse boerenkaasmakers

Overjarige boeren Zoeterwoude...Wat een smaak!

Feestelijke prijsuitreiking op maandag 27 maart j.l.

Enkele weken geleden werd weer in Bodegraven het traditioneel evenement georganiseerd, wat leidde tot de "Cum Laude-Awards 2017"

In de verschillende disciplines kwamen na deskundige beoordeling de volgende winnaars uit de bus:

De ingezonden kazen werden op 24 maart technisch gekeurd door kaaskeurmeesters.
Er werden gouden, zilveren en bronzen awards uitgereikt. De ‘gouden categoriewinnaars’ mochten op het podium komen om de prijs in ontvangst te nemen uit handen van de kaaskoningin van Bodegraven en haar twee hofdames.

De namen van de categoriewinnaars van de gouden awards staan hieronder.

Boerenkaas Jong Belegen
Kaasboerderij Onderwater, Zoeterwoude

Boerenkaas Belegen
Fam. (Johan) Snoek, Bergambacht

Boerenkaas Oud
Booij Kaasmakers, Streefkerk

Boerenkaas Overjarig
Kaasboerderij De Hooiberg, Gerhard Meijer, Bladel

Boeren-Leidse kaas met sleutels
De Kaagse Boer, fam. Van Ruiten, De Kaag

Boerengeitenkaas
Utopiahoeve, Theo Dekker, Schagerbrug

Boerenkruidenkaas
Kaasboerderij Van der Arend, Vinkeveen

Boerenkaasspecialiteit
De Sophiahoeve, Theo Warmerdam, Warmond

Kaas van de Boerderij Jong Belegen
Kaasboerderij Speksnijder, Lekkerkerk

Kaas van de Boerderij Belegen
Mts. van Blokland, Biddinghuizen

Kaas van de Boerderij Overjarig
Kaasboerderij Speksnijder, Lekkerkerk

Kaas van de Boerderij Harde Geitenkaas
De Mèkkerstee, Piet den Hertog, Ouddorp

Kaas van de Boerderij Kruidenkaas
Kaasboerderij Verweij, Polsbroek

Ambachtelijke bereiders Geitenkaas
Abdij OLV van Koningshoeven, Berkel-Enschot

Kinderjuryprijs
Boerenkaas Belegen van Thijs Mooren, Hoogmade

Publieksjuryprijs
Mts. van Blokland, Biddinghuizen

Bron: De Zelfkazer

In de loop van dit jaar lanceren wij op deze website de "top vijftig" van de Nederlandse boerenkaasmakers, later in het jaar aangevuld met de Top vijftig beste kaasdetaillisten.

Kaas in het nieuws: Persbericht in NU.nl

on Friday, 17 March 2017. Posted in Kaasblog

Kaas, al eeuwen belangrijk onderdeel van onze eetcultuur.

Kaas in het nieuws: Persbericht in NU.nl

Kaas met chocolade wordt de nieuwe trend'

Foto: AFP

Kaas vormt een goede combinatie met onder meer wijn en druiven, maar ook chocolade past volgens experts uitstekend bij de borrelhap.

Dit wordt een trend die we over zo'n twee jaar vaker gaan terugzien in de horeca, zegt kaasspecialist Betty Koster.

"Kaas en chocolade vormen een supercombinatie, niet alleen qua smaak maar ook qua structuur. Chocolade, wel de pure variant, heeft tonen die soms aards, fruitig of notig zijn en dat pairt goed met kaas. Denk bijvoorbeeld aan truffelbrie met pure chocolade met 80 procent cacao en merengue. Of blauwaderkaas gecombineerd met een brownie met walnoten. Ik verwacht dat dit de plaats gaan innemen van het kaasplateau, of dat de combinatie wordt gepresenteerd als amuse."

Voorlopig komen we kaas-chocolade-hapjes nog niet tegen in de supermarkt. Wat we daar wel vaker zien, zijn garnituren die we bij de kaas presenteren. "Vooral zuidvruchten, zoals vijgen, passen goed bij kaas. Door deze vruchten te persen krijg je kleine vijgentaartjes die je bij de kaas kunt presenteren. Het neemt de plaats in van brood, waar mensen toch een beetje genoeg van hebben."

Ook de peren- en appelstropen bij de kaas zijn volgens Koster wat passé. "Over de smaken van de jam of stroop wordt meer nagedacht. De combinaties zijn spannender. Denk aan een gelei van vijgen die past bij geitenkaas, of een kweeperenjam voor schapenkaas."

Schoon bed

Een andere succesvolle, maar verrassende match vormen kaas en thee. "Thee schoont je mond en de kaas komt dankzij de thee terecht in een warm, schoon bedje", zegt Koster.

"Dat zorgt voor een explosie van smaken. Belangrijk is wel dat je een goede pairing maakt van kaas en thee. Zo past zwarte thee bij harde kazen en darjeeling vormt een goede match met Goudse kaas. Oolong-thee combineert weer goed met notige kazen en gerookte thee past prima bij blauwaderkazen."

Deze combinatie gaan we vaker terugzien in de horeca en vormt concurrentie voor de wijn-kaas-combinatie, stelt Koster. "Bij proeverijen die ik organiseer kiezen vaak een paar mensen voor thee bij de kaas, omdat ze bijvoorbeeld nog moeten rijden. Later zie je dat rond de tien mensen voor thee hebben gekozen, puur omdat de combinatie zo goed is."

Ook past thee heel goed bij kaasfondue die dit jaar volgens Koster weer terug is. "Vooral de variant met Zwitserse kaas. Daar dippen we groenten in. Niet alleen tomaatjes en broccoli, maar ook pompoen en vergeten groenten als venkel. De fondue combineert met een zwarte thee zoals darjeeling."

Breed palet

Dat dergelijke producten populair zijn, geeft ook aan dat de smaak van de Nederlandse kaasliefhebber is veranderd, vindt Koster. "Mensen zijn meer bezig met eerlijke producten en het welzijn van de dieren. Ze kiezen dus vaak voor biologische en kwalitatieve producten. Ook gaan ze vaker naar beurzen en proeverijen, je merkt dat er een tendens is naar een breder palet van smaken. Omdat mensen meer over kaas weten, durven ze ook meer te eten."

"Mensen willen weten waar hun kaas vandaan komt. Kaas was eerst identiteitsloos, maar heeft nu een smoel gekregen. Consumenten vinden het steeds leuker om naar boerderijen te gaan om te zien hoe hun favoriete kaas gemaakt wordt."

"Lokaal is het sleutelwoord", stelt ook kaasexpert Fons van den Hout. "De consument heeft meer behoefte aan authentieke kazen. Ik merk een groei op in de hunkering naar regionale authenticiteit. Mensen willen kaas die met liefde en ambacht gemaakt is."

Er zijn volgens Van den Hout zo'n 200 tot 250 boerenkaasmakers in Nederland, waar klanten deze kaas kunnen kopen en experimenteren met authentieke kazen. Ook merkt hij een toenemende belangstelling op voor buitenlandse kazen. "Dat komt vooral doordat culinaire schrijvers en bloggers hier veel aandacht aan besteden. Nederlanders zijn ook reislustiger, waardoor ze meer ontdekken. Vooral wat betreft de Italiaanse kazen merk ik een doorbraak op."

"Er is meer kaas uit eigen land, er is steeds meer diversiteit", zegt Koster. "Door de overheid wordt er elke twee jaar een project opgezet waarbij boeren de opdracht krijgen om nieuwe kaas te maken. Dit is nu voor de derde keer gedaan en heeft veel leuke, nieuwe kazen opgeleverd. Het heeft ervoor gezorgd dat het kaasplateau meer divers is geworden."

Stinkkaas

De zogenaamde "stinkkaasjes" staan ook vaker op het menu, stelt de kaasspecialiste. "Mensen eten die op hun vakantie, waar je toch sneller iets uitprobeert dan thuis. Ze wennen aan de smaken en geuren en als ze de kaas eenmaal hebben geproefd, vinden ze 'm heel lekker. Er gaat een wereld voor ze open. Je merkt dat deze kazen nu door een breder publiek gewaardeerd worden. Deze aromatische kazen worden ook steeds vaker in Nederland gemaakt."

Toch vindt Van den Hout dat de grotere fabrikanten maar weinig innovatie tonen. "Je ziet wel vaker dat er wat kruiden aan kaas wordt toegevoegd, maar daar blijft het bij. Wat je in de supermarkt ziet, is vreselijk. Veel voorverpakte kazen die minimaal gerijpt zijn. Dat heeft niets met authenticiteit te maken."

Wat Van den Hout wel opmerkt, is dat kaaszaken meer aandacht schenken aan de beleving. "Je ziet vaker dat de kaaswinkel geen plek is waar je alleen kaas kunt kopen, maar waar je ook een broodje kunt eten met eventueel een glaasje wijn erbij. Er is nu meer te beleven in de kaaswinkel. De eigenaren moeten hier wel voor kiezen, om klanten te trekken."

Kaastrends 1.0

on Wednesday, 08 March 2017. Posted in Kaasblog

Kaas, al honderden jaren waardevol element in onze eetcultuur

3 jaar oude Boeren Zoeterwoude; wat 'n karakter, wat 'n smaak

Van gras naar lekkere kaas...'n wonder van de natuur!

Als je leest over de geschiedenis van kaas dan gaan de historie en de verhalen vele honderden jaren terug.

Ongetwijfeld waren ook de Egyptenaren destijds al vertrouwd met de wonderbaarlijke transformatie van gras.

In Nederland was lange tijd het gebruik van kaas beperkt tot "Brood-met-kaas" Ook de aandacht/ het belang van diversificatie was nauwelijks een item. Boerenkazen enerzijds en de fabriekskazen anderzijds waren het thema.

Sinds de jaren vijftig, natuurlijk ook onder invloed van het toenemende reisgedrag, werd stap-voor-stap het assortiment uitgebreid. Ik weet nog hoe we de eerste kaasjes uit Frankrijk (Boursin en Camembert) een plaatsje gunden in onze winkel.

Al die bijzondere soorten uit het buitenland, zo kort houdbaar, niet geschikt voor op brood en vaak met zo'n aparte smaak (denk aan MUNSTER): Daarmee kon je de Hollanders niet verleiden.

Op dit moment vind je in elke supermarkt een groot assortiment kaas, veelal voorverpakt. Kaas is een massaproduct, een "Commodity" geworden. Kaas is een stuntartikel geworden. Gelukkig is er ook goed nieuws!

 De belangstelling bij de consument voor authentieke kaassoorten is duidelijk groeiende; daarnaast is veel meer aandacht voor "Kaas uit de buurt" Het reisgedrag enerzijds en de groeiende aandacht voor regionale producten anderzijds bepaalt mede de assortiments-aanpak van de kaasspecialist

 Trends:

De zelfstandige kaasspecialist dient zich permanent beraden over zijn inkoop. In de meeste gevallen is hij afhankelijk van het aanbod van de tussenhandel, die natuurlijk vooral belang heeft in standarisatie en quanta en via leverancierscrediet een "stabiele binding" met hem heeft. Veelal hetzelfde assortiment vind je in de supermarkt...vaak ook misbruikt als stuntartikel. Kijk naar de acties "Tweede stuk gratis" enz.

Nieuwe Media. Hij zal zich internationaal dienen te orienteren (dat doen zijn klanten namelijk ook) en niet wachten met het benutten van de mogelijkheden.

Interactieve beeldcommunicatie in zijn zaak met alle informatie over kaas en over toepassingen beschikbaar...ook en vooral via het mobieltje... zijn cruciaal en bepalend voor zijn toekomst! Database: Vanzelfsprekend heeft hij de gegevens van zijn klanten op beeldscherm beschikbaar en kan op basis daarvan zijn publiciteitsacties sturen.

Secure WIFI in zijn zaak, met eigen en met lokale informatie is vanzelfsprekend. Statistieken, die medebepalend zijn voor beleid,zijn een logisch vervolg.

 "Beleving" is geen holle frase maar bittere noodzaak; degene, die niet meedoet kan zijn begrafenis regelen. Proeverijen, events en samenwerking met b.v. collega-wijnhandelaar zijn vanzelfsprekend.

Blurring: Steeds meer zal in kaasspeciaalzaken ruimte worden gecreeerd om 'n broodje te eten danwel 'n de lunch te gebruiken; Immers:

 Niets is zo lekker, niks smaakt zo fijn,

dan een lekker bruin broodje met kaas

en 'n goed glaasje wijn!

Er zijn honderden boeken geschreven over kaas en hun toepassingen; In de moderne keuken en in de belevingswereld van de moderne consument is kaas onmisbaar!

Fons

<<  1 2 3 4 5 [67 8 9 10  >>  

Informatie:

Fons kaasexpert

mail mij: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Disclaimer

Eigenaar van deze website is nimmer aansprakelijk voor fouten/tekortkomingen van de inhoud.

Copyright 2014 Kaasexpert.nl | Alle rechten voorbehouden | info@kaasexpert.nl |